Apple App Store Politikasında NFT'yi Destekleyeceğini Duyurdu
Apple App Store politikasında NFT'leri destekleyeceğini duyurdu. Bu web3 oyunları ve pazar yerleri için iyi haber mi yoksa kötü haber mi?
Pekiyi bu web3 oyunları için iyi haber mi yoksa kötü haber mi? Gelin birlikte inceleyelim.
Kripto dünyasının büyük bir kısmı gibi NFT tabanlı web3 oyunlar da düzenleyicilerin ve kanun yapıcıların gündemine girmiş durumda; bunlar için standartlar belirlemek istiyorlar. Ancak özellikle hypercasual'dan web3'e doğru kayan oyun stüdyolarını yakından ilgilendiren bir "regülatör" daha var; o da App Store'daki düzenleme, kısıtlama ve komisyonlarla sürekli geliştiricilerin hedefi ve gündemi olan Apple. Şu anda NFT piyasasın hacmi, kripto piyasasının geneli ile birlikte -o kadar sert olmasa da- bir miktar düşerken, pazar yeri girişimleri ve web3 oyun stüdyoları, NFT'leri satmak, kiralamak, dağıtmak için mobil uygulamalara yönelemeyeceğini sorguluyordu. Ancak çoğu, Apple'ın uygulama içi satın alımlarda %30'a varan komisyon oranı ve değişken fiyatlı dijital varlıklara uygulanması zor olan katı kurallar gibi bazı engellerle karşılaştı.
Sonuç olarak NFT pazar yerleri, kapsamı ya da türü ne olursa olsun (Örn: Open Sea, Stash, Magic Eden vb.) bir iOS uygulaması üzerinden satış yapmayı -bildiğimiz kadarıyla- henüz düşünmüyor. Magic Eden'in kurucu ortağı ve baş teknoloji sorumlusu Sidney Zhang, The Information'a verdiği demeçte, "Apple'ın komisyonları nedeniyle şirketlerinin iOS uygulamasında alım satım işlevleri sunmayı denemeyi dahi düşünmediğini" söyledi.
Peki, web3 Topluluğu Bu Haberi Nasıl Karşıladı?
Her zamanki gibi ikiye bölünerek. Kimisi -buna ben de dahilim- bunun mass adapdation, yani kitlelerin web3 ekosistemine kazandırılması konusunda ciddi bir hamle olduğuna, ve önemli bir haber değeri taşıdığına inanıyor. Kimisi ise web3 oyunları, stüdyoları ve NFT pazar yerleri için katastrofik sonuçlar doğurabileceğini düşünüyor. iOS geliştiricileri içinde, bunun NFT'ler için hiçbir şey değiştirmeyeceğini, aynı zorluk ve engellerin uygulamada hâlâ devam ettiğini, dolayısıyla pazarlama dışında herhangi bir gelir modeli olarak kullanılamaycağını söyleyenler de var. Şimdi, olumlu ve olumsuz değerlendirmeleri birlikte sunacağım; ki siz de kendi kararınızı verebilirin.
Önce İyi Haberler
Bunu coşkuyla karşılayan ilk isim, ilk önce burada da projesine yer verdiğimiz Gabriel Leydon oldu.
Leydon'a göre zaten P2E ölü doğan bir mekanizma olduğu için, Apple'ın bu hamlesi, ETH cüzdanlarına akıtabileceği toplam değer açısından çok önemli; o nedenle komisyon olarak %30 ödemekte bir beis görmüyor. Bugüne kadar App'ler aracılığı ile trafik oluşturup, NFT satın almaya yönlendirilme yapılıp-yapılamayacağı bile tartışmalı bir konuydu. O nedenle Leydon'ın bunu "extremely bullish" olarak tanımlamasında şaşırtıcı bir durum yok. Açıkçası ben de Leydon gibi düşünüyorum, çünkü pazarlama ve satış platformlarının -tamamen PR amaçlı olsa dahi- NFT'leri benimsemesi, web3 topluluğunun önündeki taşları temizliyor. Yaşanan sıkıntıların bazılarından şu yazıda bahsetmiştim.
Şimdi Kötü Haberler
Bazıları da bunun web3 ekosistemi açısından katastrofik sonuçlar doğurabileceğinden bahsediyor. Ne gibi? Örnekler verelim. Ünlü web3 gaming influencer'ı DeFiVader:
"Apple, oyun mu yoksa 3. parti bir oyuncu tarafından mı gerçekleştirildiğine bakılmaksızın, her NFT pazaryeri işlemi için, oyun geliştiricisinden %30 komisyon tahsil etmek istiyor. Bu web3 oyunları için korkunç bir durum; web3 ve P2P pazarlarının birim ekonomisini yok edecek."
Demişti. Lakin Leydon hemen onu düzeltti:
"Yanılıyorsun, bu harika bir haber. Herkesi çekebileceksin. Apple, NFT'lerin iPhone oyunlarının içinde satılmasına yeşil ışık yaktı. Apple, oyuncuların Opensea'da NFT listelemesini engelleyemez (ve bunu gayet iyi biliyorlar). Bu çok büyük bir olay!"
Ancak cevaplanması gereken daha çok soru var. Örneğin, ETH'yi 14tps gazda, günlük 1.3k ETH tüketen 500 bin kullanıcıdan 1 milyar kullanıcıya nasıl ölçeklendiririz? ETH'nin kitlesel olarak benimsenme hayali mevcut teknolojiye göre çok sınırlı değil mi? Merge'in getirdiği dinamizm, hatta L2 uygulamalar bile bu ölçeklenme için yeterli olacak mı?
Şu anda Apple'ın uygulamadan satın almaları düzenleyen regülasyonu bunun için uygun değil, bu konuda yeni bir düzenleme daha gelecek mi? Para iadesi politikaları, chargeback uygulamaları, yerel vergilendirme prosedürleri, on-chain ve off-chain ayrımı nasıl olacak? Ücretsiz airdrop'lardan, hack'lere, güvenlik açıklarından, uygulamalar arası geçişkenliğe kadar netleştirilmesi gereken çok fazla şey var. Bunların nasıl düzenleneceğini ve başarılı uygulamaların nasıl ilerleyeceğini henüz bilmiyoruz. Bence Leydon dahi bilmiyor. Ama web3 ekosisteminde ürün geliştirdiği ve Lady Gaga'nın pop'u yeniden icat ettiğini söylemesi gibi, GameFi'yi yeniden icat ettiğini söylediği için, işin yalnızca kitle adaptasyonu ve pazarlama psikolojisi yüzünden olumlu yönlerini ele alıyor.
Apple Ekosisteminde Daha Geniş Bir Kripto Desteği Olabilir mi?
Apple kripto cinsinden ödemeleri doğrudan desteklemediğinden, kripto cinsinden bir NFT satın almak isteyen kişilerin eşdeğer miktarda fiat para birimi kullanması gerekiyor. Bu da kripto-fiat döviz kurlarındaki dalgalanmalar nedeniyle sorun yaratıyor.
Yine The Information'daki makaleye göre, blockchain şirketi Pocket Network'ün baş bilgi sorumlusu ve App Store hizmetleri şirketi The iOS Consultant'ın sahibi Arthur Sabintsev; "temel token değerlerinin fiyatlandırmayı gerçekten zorlaştırdığını, çünkü tüm bu değerleri dinamik olarak programlamaları gerektiğini" söylemiş.
Bunu aşmak için, bir ara çözüm düşünmüşler. Kullanıcıların NFT satın almak için kullanabilecekleri, Apple'ın %30 uygulama içi komisyonuna tabi, in-app bir para birimi satın almalarına olanak tanıyan geçici bir çözüm... Aslında bu oyuncuların alışkın olduğu bir durum; örneğin Roblox için, listelenen in-app para ile uygulama içi satın alım yapmak gibi. Böylece NFT satanlar, Apple komisyonunu hesaba katarak, uygulamada listelenen NFT'nin fiyatını da artıracaklar. Bu da farkın, kullanıcı tarafından üstlenileceğini gösteriyor; bi nevi vergi gibi. Dolayısı ile her zaman Stash gibi pazar yerlerinden almak, oyuncu açısından daha avantajlı olacak gibi görünüyor. Ama mass'e çıkıldığında, bu kaç kişi için geçerli olur? Pazar yerleri, uygulama içi satın almanın hızı ve kolaylığı, hatta kampanyalarla nasıl başa çıkacak?
Pek çok web3 girişimcisi, NFT'leri uygulamalarda satmanın "sabit abonelikler veya sabit fiyatlar gerektirdiği için neredeyse imkansız" olduğunu düşünüyor. Pek çok yorumcuya göre "Apple, kullanıcıların App Store'da NFT satın alabilmesini veya genel olarak NFT'lerin bu ekosistemde satabilmesini aslında pek de istemiyor gibi görünüyor." Bildiğiniz üzere, şu anda, NFT pazarı üzerinden NFT alıp satmak isteyen kullanıcılar bunu App Store'de listelenen herhangi bir uygulama içinden yapamıyor. İşlemlerini mutlaka bir web tarayıcısı üzerinden tamamlamak zorundalar. Bu kısıtlamalar nedeniyle Coinbase'in CEO'su Brian Armstrong Apple'ı yasakçılıkla ve geri kafalı olmakla suçlamıştı.
NFT geliştiricilerinin Apple hakkında başka şikayetleri de var. Bazı geliştiriciler, kripto ile ilgili uygulamaları onaylama konusunda App Store'un büyük bir rakip olan Google Play'e göre çok daha yavaş olduğunu fark ettiklerini söylemişlerdi. Rarible'dan Falin, Rarible uygulamasının App Store'da yer almasının birkaç ay sürdüğünü, Google Play'de ise bu sürenin sadece birkaç gün olduğunu belirtmişti. Google bu konuda herhangi bir yorum yapmadı lakin, adı belirtilmeyen bir Aplle sözcüsü, "durumun kripto uygulamalarına özel olmadığını" ve "şirketin 100.000 uygulamayı incelemeye odaklanan 500 çalışanı olduğunu ve uygulamaların %90'ını 24 saat içinde incelediklerini" belirtti. Demek ki kripto uygulamaları, kalan %10'u oluşturuyor :)
Solana'nın bu tür kısıtlamaları ortadan kaldırmak için tamamen kripto ekosistemine özel cep telefonları üretmek istediğini biliyoruz, ama bunun gerçekleşebilmesi, gerçekleşse bile dev ekosistemlerle rekabet edebilmesi ne kadar mümkün olacak, bunu gerçekten zaman gösterecek.
Bu konudaki yorumlarını merak ediyoruz. Makaleyi, sosyal medya hesaplarınızda paylaşarak görüşlerinizi paylaşmayı ve bizi etiketlemeyi unutmayın.
Troy Hakkında
Troy, Türkiye'nin ilk ve en büyük Gaming DAO'su olarak, web3 oyunlarını, NFT'leri, GameFi dünyasındaki proje ve fırsatları, Türkiye'deki her yaştan, cinsiyetten ve bölgeden oyuncu ile tanıştırmak üzere çalışıyor. Amacımız, geleneksel web2 oyunlarını oynayarak eğlenen, öğrenen, kendini geliştiren tüm oyuncuları, aynı zamanda gelir elde edebilecekleri ve hızla büyüyen bir endüstride üretim yapabilecekleri şekilde web3'le tanıştırmak, onları en iyi projelerle bir araya getirmek ve yollarındaki taşları temizleyerek, her şeyi sadeleştirip kolaylaştırmak. Bize katıldığın için teşekkür ederiz.
Web Sitesi | Discord | Twitter | Instagram | Facebook | TikTok | YouTube